Podczas spotkania z nauczycielami języków obcych podzieliliśmy się wiedzą zdobytą w czasie szkoleń w Wielkiej Brytanii, głównie z zakresu innowacyjnych i skutecznych metod nauczania i form pracy stosowanych na zajęciach języków obcych. Pokazaliśmy jak wykorzystywać nowoczesną technologię i aplikacje nie tylko w celu uatrakcyjnienia zajęć lekcyjnych i podniesienia efektywności, ale również ułatwieniu organizacji pracy nauczyciela i dzielenia się materiałami i informacjami.
Dyskutowaliśmy również na temat kreatywnej metodyki- czym jest i jak wprowadzić ją w proces nauczania. Dzięki kursowi mieliśmy możliwość podzielić się wiedzą na temat różnych stylów uczenia się oraz jak przystosować zwykły podręcznik do indywidualnych potrzeb ucznia. Pokazaliśmy jak istotne jest wprowadzenie muzyki, elementów aktorstwa gry i zabawy w proces nauczania.
Spotkanie było okazją, aby zademonstrować programy, aplikacje oraz przydatne strony internetowe poznane na kursie. Pokazane zostały możliwości wykorzystywania ich na zajęciach lekcyjnych bądź zlecić wykonanie pracy domowej z ich wykorzystaniem. Odpowiednio używane nie tylko motywują i angażują uczniów, ale również podnoszą poziom nauczania. Na szczególną uwagę zasługują: voki, vocaroo, devolver movie maker, tagul, padlet, animoto, storybird oraz tricider.
Tricider i todayMeet są idealnymi rozwiązaniami, aby uczyć kreatywnego pisania, wyrażania myśli, dyskutowania i argumentowania, a także prowadzenia dyskusji online.
Natomiast pozostałe narzędzia to głównie aplikacje służące do tworzenia materiałów stymulujących na zajęciach, tworzenia opowiadań i wierszy oraz prowadzenia blogów.
Poza wiedzą dotyczącą programów i aplikacji przydatnych w pracy z młodzieżą podzieliliśmy się także informacjami na temat innowacyjnych metod nauczania języka angielskiego. Omówiliśmy jak wykorzystywać humor na lekcjach, a także jak połączyć ruch i zabawę z zapamiętywaniem struktur gramatycznych. Zaprezentowaliśmy metody wykorzystywania filmów z serwisu Youtube mające na celu rozwijanie umiejętności komunikacyjnych. Zaprezentowaliśmy także jak posługiwać się elementami dramy na zajęciach języka angielskiego.
Podczas spotkania z nauczycielami matematyki uczącymi w języku angielskim, podzieliłam się wiedzą zdobytą na kursie w Wielkiej Brytanii. Ponieważ mój kurs obejmował doskonalenie języka angielskiego, tak by nabrać pewności w jego użyciu podczas lekcji, spotkanie było okazją do przedstawienia metod kreatywnych sposobów nauki języka angielskiego z użyciem różnych mediów. Podczas spotkania przedstawiłam też przydatne strony internetowe oraz aplikacje użyteczne w nauczaniu przedmiotów w języku angielskim. Częstym problemem dla nas nauczycieli nieanglistów uczących swych przedmiotów w języku angielskim, jest to ,czy dane wyrażenie występuje w języku angielskim. Dobrym źródłem, aby to sprawdzić w takich przypadkach jest strona www.corpus.byu.edu. Spotkanie było również okazją do omówienia podstawowych zasad CLIL.
Innym aspektem spotkania było zagadnienie krytycznego myślenia i jak proces nauczania może wpływać na rozwój takiego myślenia u uczniów. Przedstawiłam piramidę krytycznego myślenia (zapamiętywanie, rozumienie, zastosowanie, analizowanie, ewaluacja, tworzenie) oraz sposoby konstruowania pytań i testów , tak by uczeń nie zatrzymywał się tylko na zapamiętywaniu i rozumieniu.
Ewa Kiersnowska