II LO   SP 53   Dane teleadresowebiuletyn informacji publicznej

Kontakt tel.

85 65 11 416

Logo Szkoły

II Liceum Ogólnokształcące im. księżnej Anny z Sapiehów Jabłonowskiej w Białymstoku
Szkoła Podstawowa Nr 53 z Oddziałami Dwujęzycznymi w Białymstoku

International Baccalaureate No. 6156

Logo DSD

Logo IB

• Home
  • Stypendia
  • 2015/16

Stypendia DSD 2015

Ania Bożuk,  Julia Wiśniewska oraz Łukasz Zalewski to wybrani uczniowie naszego Liceum, którzy otrzymali stypendium, dzięki spędzili oni kilka wakacyjnych tygodni w Niemczech. Wrócili z wieloma wspomnieniami , nowymi doświadczeniami oraz jeszcze lepszą znajomością języka niemieckiego. Poniżej przedstawiamy ich relacje z pobytu.

Serdecznie gratulujemy i zapraszamy do lektury:).

ANIA:

,,Ostatni tydzień ubiegłego roku szkolnego oraz dwa pierwsze tygodnie wakacji spędziłam w Brandenburgu (niewielkim miasteczku w Niemczech) jako stypendystka PAD- Pädagogischer Austauschdienst. Uczestniczyłam tam w kursie językowym, podczas którego miałam okazję bliżej poznać kraj naszych zachodnich sąsiadów,  jak również poprawić znajomość języka niemieckiego.

W dni powszednie uczęszczałam na zajęcia odbywające się w von Saldern Gymnasium Europaschule. W 12- osobowej grupie polskich stypendystów  efektywnie poszerzaliśmy wiedzę na temat Niemiec-  ich historii, kultury,  zwyczajów tamtejszych ludzi. Plan zajęć był niezwykle różnorodny, dzięki czemu nie mogliśmy się nudzić. Poza typowymi lekcjami czas spędzaliśmy aktywnie, np. pływając „Smoczą łodzią” i integrując się ze sobą lub próbując swoich sił w dyscyplinie sportowej o nazwie slackline. Kilka dni przeznaczono na całodniowe wycieczki, podczas których zwiedzaliśmy okoliczne, większe miasta: Berlin, Poczdam i Lipsk.

Jednym z punktów programu, który bardzo mi się podobał, było „Gotowanie po polsku”. W tym dniu przygotowywaliśmy dla naszych Gastschülern obiad, składający się z tradycyjnych polskich potraw. Mimo że czasu mieliśmy niewiele, dania wszystkim smakowały, co szczególnie było widać za każdym razem, gdy nasi zagraniczni koledzy sięgali po dokładkę. J

Weekendy spędzałam z  „rodziną”, jeszcze bardziej zagłębiając się w niemiecką kulturę. Szczerze mówiąc, nie oczekiwałam, iż zostanę ugoszczona przez tak otwartych i życzliwych ludzi. Sprawili oni, że pobyt w ich gronie będę wspominać z uśmiechem na twarzy.

Wyjazd do Niemiec uważam za niezwykle udane i wartościowe doświadczenie, które na pewno długo pozostanie w mojej pamięci. Zdecydowanie polecam  udział w podobnych programach, każdemu, kto będzie miał taką okazję."

JULIA:

,,Na przełomie czerwca i lipca bieżącego roku 2015 miałam okazję wziąć udział w kursie języka niemieckiego, w ramach którego wyjechałam na trzytygodniową wycieczkę do Niemiec, a konkretnie do miasta Brandenburga, gdzie miałam rozwijać językowe umiejętności i poznać kulturę niemiecką poprzez mieszkanie u rodzin niemieckich i uczęszczanie do niemieckiej szkoły.

Przygoda zaczęła się 20.06 z samego rana. Podczas dosyć długiej podróży zaczęłam nawiązywać pierwsze kontakty z innymi polskimi uczestnikami kursu. Łącznie było nas dwanaście osób. Całą drogę każdy z nas rozmyślał jak będzie wyglądał program, na czym będą polegać zajęcia, do jakich rodzin trafimy. Początki nie były łatwe, jednak każdy szybko zaprzyjaźnił się ze swoją „Gastfamilie” (rodziną u której mieszkał). Poznaliśmy naprawdę cudownych ludzi, którzy byli niesamowicie mili, przyjaźni i cierpliwi do naszych wszelkich błędów. Komunikacja z niemieckimi przyjaciółmi z czasem była coraz prostsza i nie była już dla nikogo problemem.

W ramach programu codziennie uczęszczaliśmy do szkoły w Brandenburgu, a potem braliśmy udział w różnych ciekawych zajęciach jak np. Lineskating czy pływanie łodzią (co szczególnie przypadło nam do gustu). Byliśmy też na kilku wycieczkach, w Berlinie, Lipsku i Poczdamie dzięki czemu jeszcze lepiej mogliśmy poznać kraj naszych sąsiadów. Najbardziej w pamięci zapadła mi rowerowa wycieczka po Berlinie, gdyż szybko i w ciekawy sposób mogliśmy zwiedzić stolicę Niemiec. W weekendy mogliśmy odpocząć od porannego wstawania, spędzaliśmy czas razem z niemieckimi rodzinami, które starały się uchronić nas przed nudą a jednocześnie rodzice dawali nam swobodę, więc później poznawaliśmy Brandenburg na własną rękę co też dawało sporą satysfakcję i radość. Tak więc program był intensywny i mogliśmy wiele z tego wynieść.

Jestem bardzo zadowolona, że mogłam wziąć udział w tym kursie językowym. Poznałam wspaniałych ludzi, zarówno Polaków, jak i Niemców, zwiedziłam wiele miejsc, lepiej poznałam kulturę niemiecką a rozumienie języka niemieckiego i posługiwanie się nim nie sprawia mi już takiej trudności jak wcześniej. Była to dla mnie wspaniała przygoda, dzięki której wiele się nauczyłam. "

ŁUKASZ:

,,Pod koniec roku szkolnego 2014/2015 spędziłem trzy tygodnie na stypednium w Niemczech, oranizowanym przez PAD. Podczas trzytygodniowego pobytu w okolicach miasta Brandenburg, mieszkałem u rodziny niemieckiej. Codziennie rano odbywały się zajęcia w niemieckiej szkole, na których doskonaliliśmy nasze umiejetności z języka niemieckiego. Popołudniami braliśmy udział w róznych wystawach i wycieczkach, a wieczorami spędzaliśmy czas ze swoimi rodzinami z Niemiec.  Wszystkie atrakcje były świetnie zorganizowane. Najbardziej podobały mi się całodniowe wycieczki do innch miast, których odbyliśmy kilka. Każdy weekend spędzałem czas z moim rówieśnikiem z Niemiec, z którym świetnie się dogadywałem. Wyjazd uważam za niezwykle udany. Zachęcam do brania udziału w takich przedsięwzięciach."