Na spotkaniach przedmiotowych oraz międzyprzedmiotowych, nauczyciele biologii, chemii oraz języka angielskiego, którzy uczestniczyli w letnich szkoleniach w Wielkiej Brytanii, dzielili się wiedzą z innymi nauczycielami. Spotkanie odbyło się 7 września 2017 r. Przedstawiali poznane metody i formy pracy, oraz dobre praktyki i rady stosowane przez nauczycieli nauczających swoich przedmiotów w języku obcym.
Zakres prezentowanych form i metod pracy dotyczących CLIL obejmował między innymi:
- kreatywne metody nauczania przedmiotów przyrodniczych i wykorzystywanie materiałów online,
- umiejętność pracy z narzędziami/aplikacjami pozwalającymi usprawnić pracę na lekcjach,
- pomysły zachęcające uczniów do pracy w parach i grupach,
- wykorzystywanie materiałów online,
- podstawy CLIL (Content and Language Integrated Learning) oraz szersze rozumienie podstawowych funkcji podejścia CLIL (Content and Language Integrated Learning),
- korzystanie z serwisów społecznościowych (np. YouTube),
- wykorzystanie zasobów Internetu (Socrative, bubbl.us, puzzlemaker),
- tworzenie "gier" ułatwiających powtarzanie wiadomości, tworzenie tzw. warmerów na początek lekcji.
Natomiast nauczyciele języków obcych mogli poznać kreatywne metody nauczania w ujęciu leksykalnym ( gramatyki, słownictwa, mówienia, pisania, słuchania):
- zwiększenie pracy ze słownictwem na lekcjach : dryle, kolokacje, znaczenie słów, praktyczne użycie słownictwa, nauczanie słownictwa w kontekście, naturalne użycie języka,
- nauczanie gramatyki w ujęciu leksykalnym pracując od wyrażeń do struktury gramatycznej,
- nauczanie mówienia poprzez wprowadzanie dialogów oraz opowiadań,
- nauczanie słuchania poprzez: słuchanie ogłoszeń publicznych, mediów, jako członek publiczności na żywo, zasłyszanych rozmów, nacisk na ćwiczenia przed słuchaniem - wprowadzenie słownictwa, przewidywanie treści rozmowy,
- nauczanie pisania poprzez: pisanie i tworzenie dialogów, pisanie dzienników, układanie zdań z nowopoznanym słowem.
Wszyscy uczestniczący niezależnie od nauczanego przedmiotu mogli poznać nowinki metodyczne związane z formami i metodami pracy, dowiedzieć się jak można wykorzystać technologię i wybrane aplikacje na lekcji.
p. prof. Agnieszka Gryczkowska, p. prof. Sylwia Łapińska, p. prof. Michał Turkowicz