II LO   SP 53   Dane teleadresowebiuletyn informacji publicznej

school and education

Kontakt tel.

85 65 11 416

Logo Szkoły

II Liceum Ogólnokształcące im. księżnej Anny z Sapiehów Jabłonowskiej w Białymstoku
Szkoła Podstawowa Nr 53 z Oddziałami Dwujęzycznymi w Białymstoku

International Baccalaureate No. 6156

Logo DSD

Logo IB

  • Home
  • Erasmus+
  • Aktualności
  • Podnoszenie kompetencji językowych i metodycznych kadry pedagogicznej realizującej zajęcia w oddziałach dwujęzycznych

Podnoszenie kompetencji językowych i metodycznych kadry pedagogicznej realizującej zajęcia w oddziałach dwujęzycznych

   Szkolenia metodyczno-językowe, organizowane przez różne instytucje edukacyjne m.in. British Studies, Lexical Lab, Bell oraz International Study Programmes  odbyły się w czerwcu bądź w lipcu w Londynie, Oxfordzie, Cambridge i Portsmouth, miejscach ściśle związanych z  historią i kulturą. Wszystkie wyżej wspomniane placówki specjalizują się w kursach i szkoleniach adresowanych do nauczycieli, zapewniają wysoki poziom szkoleń oraz doświadczoną wysoko wykwalifikowaną kadrę m in. autorów bestsellerowych podręczników do nauki języka angielskiego i wykładowców uniwersyteckich.

   Głównymi celami niniejszych kursów było doskonalenie warsztatu pracy nauczycieli poprzez podniesienie kwalifikacji zawodowych nauczycieli w zakresie metodyki, rozwój kompetencji językowych, poznanie nie tylko nowych ale i skutecznych metod i form pracy z uczniami, sposobów motywowania uczniów oraz nauczania swojego przedmiotu w języku angielskim. Wartość dodaną stanowi dzielenie się doświadczeniem, wiedzą i dobrymi praktykami pomiędzy uczestnikami kursów w tych międzynarodowych grupach. Ponadto, uczestnicy kursów mieli okazję aby lepiej poznać życie codzienne, zwyczaje i tradycje Brytyjczyków.

                      Pierwszym nauczycielem, który wyjechał na szkolenie organizowane przez ISP (http://www.international-study-programmes.org.uk/teachers--courses), była pani profesor Urszula Rybałtowska.  Poniżej jej refleksje związane z kursem:

W dniach 22.06-08.07.2017 brałam udział w kursie CLIL Science & Maths odbywającym się  w Portsmouth, Wielka Brytania. Kurs obejmował szereg zajęć warsztatowych, wykładów oraz wizytę w brytyjskiej szkole. Miałam okazje obserwować lekcje podczas których wykorzystano nowoczesne technologie i nowatorskie metody nauczania. Stworzyłam własne materiały, które zamierzam wykorzystać podczas zajęć fizyki w szkole podstawowej, gimnazjum oraz liceum. Kurs dał mi możliwość poprawienia umiejętności językowych. Mam nadzieję, że znajomości które zawarłam podczas pobytu w Portsmouth zaowocują w przyszłości projektami międzynarodowymi oraz wymianami międzyszkolnemu uczniów i nauczycieli.

    
Wspólna wycieczka

  
Praca nad projektami edukacyjnymi

   W terminie od 2 do 15 lipca w szkoleniach uczestniczyły pani prof. Emilia Makarska, pani prof. Sylwia Łapińska oraz pani prof. Agnieszka Gryczkowska.

   Pani prof. Sylwia Łapińska skorzystała z oferty szkoły Lexical Lab w Londynie (http://www.lexicallab.com/ ) prowadzonego przez znanych szkoleniowców i metodyków języka angielskiego - Hugh Dellar i Andrew Walkley.

Kurs Teaching Lexically zaoferował mi możliwość swieżego spojrzenia na wszystkie obszary nauczania języka angielskiego w kontekście leksykalnym, poznanie zasad działania języka oraz to czego I jak nauczać. Przyczynił się do lepszego rozumienia języka, pracy z tekstem pod kątem leksykalnym, wykorzystania wiedzy uczniów do rozwijania ich umiejętności językowych, a tym samym bardziej efektywne zaangażowanie ich w proces uczenia się. Poznałam nowe strategie rozwijania umiejętności językowych uczniów, lepsze konstruowanie pytań sprawdzających nauczany język, przewidywanie języka który może pojawić się podczas lekcji oraz doskonalenie strategii korygowania błędów uczniów. Język powinien być nauczany w kontekście, musi funkcjonować w wyrażeniu, musi być odświeżany, należy podawać przykłady naturalnego użycia języka. Zdobytą wiedzę I umiejętności wykorzystam podczas moich lekcji. Oprócz tego wyjazd ten pozwolił mi na zwiedzenie Londynu, zobaczenie głównych atrakcji z których słynie to piękne miasto, takich jak Big Ben, Buckingham Palace, Soho oraz wiele wiele innych.

 Zakończenie kursu

 
Zwiedzając atrakcje turystyczne

  W Londynie lecz w innej renomowanej placówce doskonaliła swój warsztat i kwalifikacje zawodowe pani prof. Emilia Makarska, kurs Advanced Language and Methodology wybrała z bogatej oferty British Studies Centres ( https://www.british-study.com/).

Trenerzy dużo czasu poświęcili aktywacji ucznia na zajęciach lekcyjnych, co pozwoliło mi odświeżyć moje metody pracy.  Przywiozłam wiele pomysłów na to jak powtarzać wcześniej opanowany materiał,  zamierzam wykorzystywać  je w praktyce. Poszerzyłam również wiedzę z zakresu wykorzystywania ICT i nowinek technicznych na zajęciach. Ponadto, byliśmy także na obserwacji w brytyjskiej szkole. Bardzo mi się to podobało i skłoniło do przemyśleń. W wolnym czasie
udało mi się zwiedzić Londyn, nie tylko miejsca turystyczne ale również mniej popularne. Nawiązałam także kilka nowych przyjaźni i mam nadzieję, że zaowocują dalszą współpracą.

emilka4   
Zwiedzanie Londynu

 
Uroczystość rozdania certyfikatów

   
Międzynarodowa grupa

  Pani prof. Agnieszka Gryczkowka również wybrała kurs z szerokiej oferty BSC. Ucząc biologii dwujęzycznie zdecydowała się na CLIL, kurs adresowany do nauczycieli uczących swoich przedmiotów w języku angielskim, prowadzony w centrum BSC w Oxfordzie.

Podczas zajęć uzyskałam wiele wskazówek dotyczących wykorzystania metod i środków dydaktycznych w nauczaniu biologii w języku angielskim. Każda z nas miała za zadanie przygotować lekcję pokazową, którą prezentowała ostatniego dnia zajęć. Zdobyłam wiele ciekawych materiałów w wersji papierowej i elektronicznej, które z pewnością wykorzystam podczas moich lekcji. Ponadto, uczestnicząc w kursie i przebywając dwa tygodnie w Wielkiej Brytanii podniosłam kompetencje językowe poprzez kontakt min. z rodowitymi mieszkańcami tego kraju, poszerzyłam słownictwo z dziedziny edukacji, metodyki oraz nauczanego przedmiotu. Ponadto przygotowując się do lekcji pokazowej doskonaliłam techniki przeszukiwania i oceny stron internetowych. Przebywając (szczególnie podczas tzw. Social Programmes with tutor) w międzynarodowym towarzystwie lepiej zrozumiałam inne kultury i narodowości oraz budowałam i utrzymywałam dobre relacje z pozostałymi uczestnikami kursu. Przebywając w Wielkiej Brytanii zakupiłam kilka publikacji w języku angielskim, które wykorzystam przygotowując się do lekcji. Mój pobyt to nie tylko nauka. Oprócz Oksfordu zwiedziłam Londyn oraz nieco południowych rejonów kraju (łącznie z kąpielą w dość chłodnym Kanale La Manche) oraz The Cotswolds

   
Zdjęcia grupowe


Z  Helen O’ Niell prowadzącą zajęcia 

 
Zwiedzając słynne mury Christ Church College

   Ostatnimi osobami wyjeżdżającymi na szkolenie, CLIL secondary w Bell Cambridge, byli pani prof. Aneta Citkowska oraz pan prof. Michał Turkowicz. Szkoła Bell Cambridge (https://www.bellenglish.com/locations/bell-teacher-campus-homerton-college-cambridge)  jest jedną z lepszych placówek oferujących szkolenia dla nauczycieli, znana z wysoko wykwalifikowanej kadry, przyjaznej atmosfery oraz niesamowitej lokalizacji. Poniżej ich wspomnienia i refleksje:

W dniach 17-28 lipca 2017r. uczestniczyłam w szkoleniu Content and Language Integrated  Learning (CLIL) Secondary. Miało na celu przygotowanie do nauczania geografii i historii w języku angielskim, podniesienie kwalifikacji zawodowych w zakresie metodyki, kompetencji językowych oraz poznanie nowych efektywnych metod i form pracy z uczniami. Szkolenie zorganizowane zostało przez Bell School na terenie Uniwersytetu w Cambridge w Collegu Homerton. W szkoleniu oprócz grupy Polaków uczestniczyli nauczyciele z Hiszpanii, Szwajcarii, Włoch, Słowacji, Estonii i Holandii. Każdego dnia po zakończeniu szkolenia mieliśmy możliwość uczestniczyć w szeregu zajęć, które rozwijały nasze zainteresowania oraz warsztat pracy. 

 
Na kampusie przed budynkiem college

  
Zdjęcia z grupą

 
Zwiedzanie Londynu

W dniach 17-28 lipca 2017r. miałem możliwość uczestniczenia w kursie pt. Content and Language Integrated Learning - Secondary (CLIL- Secondary), organizowanym przez Bell Teacher Campus w Cambridge, który był skierowany do nauczycieli przedmiotów niejęzykowych liceów i techników, którzy chcą prowadzić zajęcia przedmiotowe w całości lub częściowo w języku angielskim.

Kurs pozwolił mi zaznajomić się z metodyką CLIL: jak analizować zadania pod kątem nauczania dwujęzycznego, w jaki sposób przygotowywać zajęcia aby ułatwić uczniom przyswajanie wiadomości oraz jak przygotować i przeprowadzić gry edukacyjne, które pozwolą połączyć naukę i zabawę.

Ponadto miałem możliwość zapoznania się z kulturą i zabytkami Cambridge oraz Londynu. Dodatkowe zajęcia, Cultural talks oraz Topic workshop,  pozwoliły mi zobaczyć jak mieszkańcy Wysp widzą inne narodowości, jakie są odczucia po Brexicie, a także jakie są różnice pomiędzy różnymi dialektami obecnymi na Wyspach Brytyjskich. Fakultatywne zajęcia dotyczące motywacji oraz rozwijania kreatywności w uczniach pozwolą na wprowadzenie gier integracyjnych nie tylko na lekcjach chemii.

Zdobyta wiedza, dodatkowe materiały oraz wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami obecnymi na kursie pozwoli mi efektywnie wprowadzić metodologię CLIL na lekcjach chemii oraz modyfikować ją odpowiednio do potrzeb uczniów oraz standardów kształcenia.

 
Zdjęcie grupowe

  
Zwiedzając Stonehenge i Cambridge

  
Był czas na pracę i na relaks w międzynarodowym gronie

  Wszyscy nauczyciele biorący udział w szkoleniach mieli możliwość nie tylko rozwoju kompetencji językowych, doskonalenia swojego warsztatu pracy, poznania nowych metod i form pracy, wymiany doświadczeń z innymi uczestnikami, ale również poznania i zgłębienia innych kultur, nie tylko Brytyjskiej. W czasie wolnym od zajęć mogli podróżować i zwiedzać miejscowości w których przebywali i okolicę.

Katarzyna Nikiciuk

koordynator projektu

                             

Kontakt

85 65 11 416